„Scarabée d'Or“ konečne odhalený …
V múzeu „Musée des Arts et Métiers“ je možné v celej jeho nádhere obdivovať automobil „Scarabée d'Or“, Zlatý skarabeus. Verná rekonštrukcia vozidla bola možná vďaka náročnej práci študentov a učňov, pričom im pomáhalo a podporovalo ich Združenie „Des Voitures et des Hommes“ (voľný preklad Od automobilov a ľudí). Citroën B2 10 HP model K1 ako prvý automobil prešiel v decembri 1922 naprieč celou Saharou.
Tu je zopár faktov k uplynulým štyrom rokom prác:
- 160 študentov a učňov,
- 40 učiteľov resp. profesorov a „gestorov“,
- 50 000 hodín prác,
- 71 500 kg kovu,
- 130 000 € - rozpočet,
- 25 000 € - náklady,
- 55 000 € predstavovala hodnota času, poskytnutého projektu od sponzorov,
- 5 000 km absolvovaných trás,
- 11 francúzskych miest, v ktorých sa uskutočnila rekonštrukcia.
„Scarabée d'Or“ bol slávnostne odhalený pred zhromaždením pozostávajúcim z renomovaných osobností a novinárov. Medzi partnermi tohto projektu bol aj Glasurit, prvotriedna značka autoopravárenských farieb a lakov spoločnosti BASF, ktorý prispel k tomu, že sa „Scarabée d'Or“ zase ligoce vo svojej čarovnej originálnej farbe. Zastúpení boli aj „Musée des Arts et Métiers“, „Ensam“, stredná odborná škola „Lycée du Château d'Epluches“, Citroën, Silveo a mnohí ďalší.
Glasurit bol už od začiatku dôležitým partnerom pri reštaurovaní tohto klenotu! Technické vybavenie Glasuritu umožnilo totižto na základe zvyškov farieb, ktoré sa našli na skrytých a dobre zachovaných častiach vozidla „Scarabée d‘Or“ z roku 1922 zistiť originálnu farbu a odtieň tohto automobilu. Automobil bol biely s nepatrným svetlozeleným nádychom. Glasurit tento odtieň zreprodukoval a žiaci strednej odbornej školy „Lycée du Château d'Epluches“ ho nastriekali. Išlo o jeden z dvojvrstvových lakovacích systémov. Základový materiál na chemickom základe typu „epoxidester, uretánakryl“ sa nanáša vo farbe odtieňa, čím sú zabezpečené nasledovné vlastnosti:
- vynikajúca priľnavosť priamo na oceľové podklady resp. substráty,
- vysoká plnivosť na vyplnenie stôp po opieskovaní,
- vynikajúca antikorózna ochrana,
- ochrana proti nárazom kamienkov – vyžaduje sa pri podvozkoch.
Tento základový materiál sa potom prelakováva vrchným lakom z uretánakrylu s nasledujúcimi vlastnosťami:
- parametre farebnosti a lesku verné ako originál,
- jednotný vzhľad s ostatnými dielmi karosérie,
- trvalá ochrana voči UV žiareniu a poveternostným vplyvom.
Glasurit tiež zaučil niektorých študentov školy „Ecole d'Art Mural“ z Versailles v školiacom stredisku typu Refinish Competence Center vo francúzskom Montataire do jeho zdokonalených lakovacích techník. Za ten čas sa ostatní študenti precvičovali v kreslení loga „Scarabée d'Or“ voľnou rukou – náročná úloha vzhľadom na skutočnosť, že na automobile na to mali v konečnom dôsledku len jediný pokus.
Vo svojom príhovore vysvetlil Erwan Baudimant, obchodný riaditeľ autoopravárenských farieb a lakov pre oblasť Francúzska a Severnej Afriky v divízii Coatings spoločnosti BASF Francúzsko: „Glasurit je hrdý na svoj príspevok k tomuto projektu, ktorý má jedinečný význam. Vďaka združeniu ‚Des Voitures et des Hommes‘ sme spolu s renomovanými partnermi dokázali prispieť k zachovaniu francúzskeho kultúrneho dedičstva. Tento projekt spojil dohromady veľké množstvo odborníkov, hodnoty ktorých zdieľame. A napokon naše poďakovanie patrí aj samotnému ‚Scarabée d'Or‘ za to, že sme do našej databázy odtieňov pre veterány a historické vozidlá Classic Car Colors dokázali pridať nový odtieň ‚Blanc Sahara‘.“
Zdroj: www.glasurit.com
Foto: Tlačové fotografie BASF Coatings GmbH