Biela zostala podľa analýzy spoločnosti BASF v roku 2019 opäť najobľúbenejšou farbou automobilov
• Napriek miernemu poklesu zostáva biela naďalej na prvom mieste.
• Segment SUV vozidiel kopíruje prevládajúce rozdelenie farieb.
• Všeobecne platí, že menšie vozidlá sú pestrofarebnejšie.
Či už na rýchlostných cestách v USA, diaľniciach v Európe alebo na autostrádach v Číne, majú vo svete na všetkých cestách prioritu bielo nalakované automobily. Toto je jedno z najdôležitejších konštatovaní v správe s názvom „BASF Color Report 2019 for Automotive OEM Coatings“. Asi 39 % všetkých celosvetovo vyrobených nových vozidiel je nalakovaných bielou farbou. Za týmto údajom sa skrýva jeden zaujímavý aspekt – pretože aj keď je biela najobľúbenejšou farbou vo všetkých častiach sveta, existujú rozdiely v regionálnom rozdelení farieb, ktoré stoja za povšimnutie. Zatiaľ čo v regióne Ázie a Tichomoria je takmer každý druhý automobil biely, v regióne Severnej Ameriky a EMEA je to iba každé tretie vozidlo.
V stupnici obľúbenosti nasledujú po bielej ďalšie achromatické farby: čierna, šedá a strieborná. Po cestách jazdilo 39% percent všetkých v roku 2019 sériovo novovyrobených automobilov práve v jednej z troch uvedených farieb. Tento trend sa prejavuje tiež v najobľúbenejšom segmente vozidiel SUV. Ale nie všetko je len čierne a biele. Zvyšných 22 percent novovyrobených vozidiel bolo nalakovaných v chromatických odtieňoch farieb. Asi 9 % všetkých celosvetovo vyrobených úžitkových vozidiel bolo nalakovaných modrou farbou a 7 % červenou farbou. Obidve farby oslovujú majiteľov automobilov emocionálnymi hodnotami a sú synonymom ich individuality. Dizajnéri spoločnosti BASF vsádzajú na jedinečné pigmenty, efekty a iné inovácie za účelom dosiahnutia žiarivých a pôsobivých variácií odtieňov farieb.
Tzv. kompaktné a malé automobily sú čoraz častejšie nalakované v pestrofarebnejších farbách. Okrem modrej a červenej sú v súčasnosti na vzostupe hnedá a béžová, najmä v Európe, na Blízkom východe a v Afrike (EMEA).
EMEA: Biela stráca, šedá na vzostupe a béžová prekvapuje
S podielom 77 % achromatické farby ešte stále určujú obraz ciest v regióne EMEA. Biela je naďalej najobľúbenejšou farbou, aj keď počet nabielo nalakovaných automobilov mierne klesá. Obľúbenosť striebornej zaznamenala taktiež útlm, zatiaľ čo šedá s trhovým podielom 20 % pokračuje vo svojom „víťaznom ťažení“. Segment chromatických farieb zažil v roku 2019 takisto mierny nárast. Takmer každé štvrté vozidlo v Európe bolo nalakované v chromatickej farbe. V rámci tohto segmentu zaujala modrá farba s trhovým podielom 11 %, tak ako zvyčajne, prvú pozíciu. Navyše, s počtom asi 160 rôznych variantov modrej sa radí táto farba k farbám s najväčšou rôznorodosťou. Béžová sa v roku 2019 po prvýkrát podstatným spôsobom prejavila a získala trhový podiel 2 %. „Požiadavka na jemné a dostupné povrchy smeruje k nárastu obľúbenosti v oblasti béžových farieb. Samozrejme, farby musia pôsobiť moderne a mať príjemný dojem, aby ich majitelia automobilov akceptovali,“ hovorí Mark Gutjahr, zastávajúci pozíciu riaditeľa Automotive Color Design EMEA.
Efekty sú tiež dôležitým dizajnérskym charakteristickým znakom, nakoľko zdôrazňujú formu vozidla a zabezpečujú jeho výnimočný optický vzhľad. Z tohto dôvodu boli v analýze v širokom rozsahu podrobne vyhodnotené aj farby s efektmi. Predovšetkým tmavé farby sú čoraz častejšie kombinované s efektovými pigmentmi, zatiaľ čo biela nachádza svoje uplatnenie ako Uni farba. Okrem toho, z analýzy vyplynulo, že farby s efektmi predstavujú u chromatických farieb vysoký podiel.
Článok bol redakčne upravený.
O divízii Coatings
Divízia Coatings spoločnosti BASF disponuje medzinárodnými odbornými vedomosťami pri vývoji, výrobe a predaji inovatívnych automobilových a autoopravárenských farieb a lakov, priemyselných lakov, stavebných náterov ako aj aplikovanej povrchovej techniky pre povrchové úpravy kovov, plastových a sklenených materiálov v celom rade priemyslových odvetví. Portfólio je doplnené programom „Innovation Beyond Paint“, ktorý sa zameriava na rozvoj nových trhov a obchodných modelov. BASF Coatings vytvára na budúcnosť zamerané riešenia a podporuje inovácie, dizajn a nové možnosti aplikácií, aby dokázala spĺňať požiadavky svojich partnerov všade vo svete. Zákazníci spoločnosti BASF Coatings profitujú z odborných vedomostí a zdrojov medziodvetvovo a celosvetovo pracujúcich tímov v Európe, Severnej a Južnej Amerike, ako aj v regióne Ázie a Tichomoria. V roku 2018 dosiahla celosvetovo obrat asi 3,86 miliardy eur.
Solutions beyond your imagination – Coatings by BASF. Ďalšie informácie o spoločnosti BASF Coatings je možné nájsť na internete na www.basf-coatings.com.
O spoločnosti BASF
Spoločnosť BASF tvorí chémiu, ktorá spája – pre trvalo udržateľnú budúcnosť. Spoločnosť kombinuje ekonomický úspech, sociálnu zodpovednosť a ochranu životného prostredia. Približne 122 000 zamestnancov koncernu BASF prispieva k úspechu zákazníkov prakticky vo všetkých odvetviach na celom svete. Spoločnosť má veľmi široké produktové portfólio zahŕňajúce nielen chemikálie, plasty, stavebné materiály, poľnohospodárske produkty, ale aj jemnú chémiu, ropu a zemný plyn..V roku 2018 vykázala tržby vo výške asi 63 miliárd eur. Akcie spoločnosti BASF sú obchodované na akciových trhoch vo Frankfurte (BAS) ako aj American Depositary Receipts (BASFY) v Spojených štátoch amerických. Viac informácií o spoločnosti BASF nájdete na internete na adrese www.basf.com.
Zdroj: www.basf-coatings.de
Foto: Tlačové fotografie BASF Coatings GmbH